mandag den 27. januar 2014


Museumsopgave.

Jeg har i min museumsopgave valgt at besøge Den Gamle By i Aarhus.
Foto Møntmestergården
 

Jeg har hverken gennem min barndom eller efter jeg er blevet voksen og selv har fået børn haft særlig stor interesse for kunst museer, og har ikke brugt museer ret meget så mine børn har ikke gennem mig fået inspiration til at udforske kunsten og kunstmuseer. Derimod har vi besøgt en del museer der giver en historisk oplevelse og synes det er spændende med levende museer.  

Den Gamle By i Aarhus:

Den gamle by er grundlagt i 1909, og er verdens første frilandsmuseum som rummer de dansk byers kulturhistorie. Borgmestergården var den første bygning og denne dannede ramme om en stor historisk udstilling. Sidenhen i 1914 kom yderligere 3 bygninger til og sådan fortsatte det og den gamle by blev redningsplanke for mange gamle historiske bygninger som ellers ville være gået tabt. Den Gamle By rummer mange forskellige udstillinger af både huse, boliger, værksteder og butikker.
                                                         Foto
                                                         FotoBageren
                                                         Foto
                                                         FotoUrmageren
                                                         FotoCykelhandleren
                                                         Foto skomageren




Legetøjsmuseet rummer ca. 5000 stk. legetøj fra 1700 tallet til midten af 1900 tallet. En rigtig flot udstilling hvor det meste af legetøjet var noget vi kunne finde hos børn i dag, blot i en nyere udgave.
                                                          Foto Legetøjsmuseet
                                                          Foto  
                                                          Foto   
                                                          Foto
                                                          Foto
                                                          Foto
                                                          Foto
Museet Den Gamle By rummer også mange levende museer og her er mange oplevelser at hente for de besøgende.  På nuværende tidspunkt er der ved at blive lavet to nye kvarterer i byen som er tæt på vores egen tid. Det ene er et kvarter med lejlighedskompleks, forretninger osv. med fokus på år 1974, og det andet kvarter viser et tidsbillede fra år 1927.

1927- kvarteret rummer bl.a. boghandel, isenkræmmer, Schous sæbehus, museum, telefoncentral og posthus.
                                                          Foto
                                                          FotoIsenkræmmeren
                                                          FotoMusik, foto, kunst

1974-kvarteret rummer indtil videre en radio/tv forretning, broderibod, lejlighedskompleks som udstiller boliger fra et kollektiv, en kernefamilie, enlig kvinde, og gynækolog, fotoforretning og et rejsebureau. Det var rigtigt spændende at besøge dette kvarter, da der var meget jeg kunne genkende fra min barndom. Både i forhold til indretning og møbler, tøj osv.  Hvem husker ikke cigaretautomaterne der hang udenfor forretningerne?
                                                          Foto74-kvarteret
                                                          Foto74- opgang
                                                          FotoKøkkenet
                                                          FotoBørneværelset
                                                          FotoRyatæppet
                                                          FotoTobaksautomat

Museet henvender sig til alle både børn, voksne og ældre. Man lægger stor vægt på at det skal være en historisk oplevelse for børn og tilrettelægger særlige forløb for børn, herunder også børn med særlige behov. Den gamle by har ikke en museumspædagog ansat, men har en skoletjeneste/undervisningsafdeling med 2 lærere ansat.

For børn/unge med særlige behov planlægges forskellige aktiviteter hvor der kun er få deltagere, og de enkelte forløb planlægges ud fra interesse og funktionsniveau. Det bliver sendt en forberedelsespakke som man kan arbejde med og børnene har på denne måde mulighed for at blive godt forberedt på både aktiviteter og besøget.

Der er aktiviteter som omhandler:

Efterår og syltetid, hvor man finder årstidens frugter i købmandsgårdens have og laver marmelade og får smagsprøver med hjem.

I skole som i 1800-tallet, hvor man får gamle skoledragter på og bliver undervist af en streng lærer og måske kommer en tur i skammekrogen.

En dag som skomagerbarn, hvor man lever en dag som børn gjorde for 150 år siden. Man skal arbejde i købmandsgården med at stable brænde, male kaffe, pumpe vand, skure gryder og feje.

Vaskedag i skomagerhjemmet, hvor man skal hente vand og skrubbe tøjet i baljer udenfor og hænge tøjet til tørre, rulle det og lægge det på plads.

Med skomagermadammen i haverne, her bliver man inviteret indenfor i skomagermadammens lille stue og man må åbne alle skuffer og skabe for at undersøge ting, tøj og legetøj. Hun mangler mange ting i husholdningen så gå med hende til byens haver og saml blomster, og grønt.

På besøg hos tante Johanne i 1927, hun byder på en forfriskning derhjemme og tager jer med på udflugt, og måske tryller hun. Alt efter gæsternes interesse og alder leger hun og læser eventyr højt.

Slik, kager og søde sager, her laves der bolsjer og høres fortælling om børnenes slikvaner i 1800-tallet.

Leg og arbejde for stærke drenge og friske piger, Madam Wiberg er ældre og svag og har brug for hjælp til at hente brænde, feje, luge og hente vand, karte uld, male kaffe og støve af med gåsefjer. Herefter sækkeløb, langspyt og tovtrækning på festpladsen.

Leg og bag med tante Marie som i 1864, her bages der boller, handles ind hos købmanden og tante Marie leger med jer i en af byens haver. Der læses højt af eventyrbogen mens bollerne hæver og til slut dækkes fint bord og spises boller.

Kom og bag en pandekage som i 1864, der bages på brændekomfur, købes ind hos købmanden og pandekagerne vendes i luften og spises sammen af det fine stel.

Fastelavn i den gamle by, bag fastelavnsboller eller lav bolsjer, lav gækkebreve, fastelavnsris og leg sækkeløb og bid til bolle.

 

Pædagogisk forløb:

Min målgruppe er børn med særlige behov.

Jeg blev under besøget inspireret af flere af udstillingerne især 74-kvarteret og legetøjsmuseet og så blev jeg inspireret af at gå i gaderne og se alle bygningerne og fornemme den historie de fortalte. Jeg har ud fra inspirationen valgt at mit pædagogiske projekt skal handle om at børnene får lov til at fortælle deres historie ved hjælp af billeder og udstille dem. Børnene skal hver især tage billeder af deres hus, familie, yndlingslegetøj, kæledyr og andet som betyder noget for dem.  Børnene får på den måde styrket deres selvidentitet og får øvet sig i at beskrive personer, ting og følelser og billederne kan være til stor hjælp. Samtidig kan børnene øve sig i at koncentrere sig når de skal lytte de andres historier og det kan være lettere for dem at fastholde opmærksomheden fordi de visuelt kan følge med i historien. Dette kan også øge børnenes nysgerrighed for hinanden, og kan måske føre til at børnene begynder at spørge til hinanden ved hjælp af billederne på plancherne, og måske kan nye venskaber opstå. Både historier og billeder vil også føre til at børnene vil vide hvem der bor hos hvem og hvordan der ser ud hos hinanden hvis man skal på legeaftale, hvilket kan give større tryghed for børnene.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar