Museumsopgave.
Jeg har i min museumsopgave
valgt at besøge Den Gamle By i Aarhus.
Jeg har hverken gennem min
barndom eller efter jeg er blevet voksen og selv har fået børn haft særlig stor
interesse for kunst museer, og har ikke brugt museer ret meget så mine børn har
ikke gennem mig fået inspiration til at udforske kunsten og kunstmuseer. Derimod
har vi besøgt en del museer der giver en historisk oplevelse og synes det er
spændende med levende museer.
Den
Gamle By i Aarhus:
Den gamle by er grundlagt i
1909, og er verdens første frilandsmuseum som rummer de dansk byers kulturhistorie.
Borgmestergården var den første bygning og denne dannede ramme om en stor
historisk udstilling. Sidenhen i 1914 kom yderligere 3 bygninger til og sådan
fortsatte det og den gamle by blev redningsplanke for mange gamle historiske
bygninger som ellers ville være gået tabt. Den Gamle By rummer mange
forskellige udstillinger af både huse, boliger, værksteder og butikker.
Bageren
Urmageren
Cykelhandleren
skomageren
Legetøjsmuseet rummer ca. 5000 stk. legetøj fra 1700 tallet til midten af 1900 tallet. En rigtig flot udstilling hvor det meste af legetøjet var noget vi kunne finde hos børn i dag, blot i en nyere udgave.
Legetøjsmuseet
Museet Den Gamle By rummer også mange levende museer og her er mange oplevelser at hente for de besøgende. På nuværende tidspunkt er der ved at blive lavet to nye kvarterer i byen som er tæt på vores egen tid. Det ene er et kvarter med lejlighedskompleks, forretninger osv. med fokus på år 1974, og det andet kvarter viser et tidsbillede fra år 1927.
Bageren
Urmageren
Cykelhandleren
skomageren
Legetøjsmuseet rummer ca. 5000 stk. legetøj fra 1700 tallet til midten af 1900 tallet. En rigtig flot udstilling hvor det meste af legetøjet var noget vi kunne finde hos børn i dag, blot i en nyere udgave.
Legetøjsmuseet
Museet Den Gamle By rummer også mange levende museer og her er mange oplevelser at hente for de besøgende. På nuværende tidspunkt er der ved at blive lavet to nye kvarterer i byen som er tæt på vores egen tid. Det ene er et kvarter med lejlighedskompleks, forretninger osv. med fokus på år 1974, og det andet kvarter viser et tidsbillede fra år 1927.
1927- kvarteret rummer bl.a.
boghandel, isenkræmmer, Schous sæbehus, museum, telefoncentral og posthus.
Isenkræmmeren
Musik, foto, kunst
Isenkræmmeren
Musik, foto, kunst
1974-kvarteret rummer indtil
videre en radio/tv forretning, broderibod, lejlighedskompleks som udstiller
boliger fra et kollektiv, en kernefamilie, enlig kvinde, og gynækolog,
fotoforretning og et rejsebureau. Det var rigtigt spændende at besøge dette
kvarter, da der var meget jeg kunne genkende fra min barndom. Både i forhold
til indretning og møbler, tøj osv. Hvem
husker ikke cigaretautomaterne der hang udenfor forretningerne?
74-kvarteret
74- opgang
Køkkenet
Børneværelset
Ryatæppet
Tobaksautomat
74-kvarteret
74- opgang
Køkkenet
Børneværelset
Ryatæppet
Tobaksautomat
Museet henvender sig til
alle både børn, voksne og ældre. Man lægger stor vægt på at det skal være en
historisk oplevelse for børn og tilrettelægger særlige forløb for børn,
herunder også børn med særlige behov. Den gamle by har ikke en museumspædagog
ansat, men har en skoletjeneste/undervisningsafdeling med 2 lærere ansat.
For
børn/unge med særlige behov planlægges forskellige aktiviteter hvor der kun er
få deltagere, og de enkelte forløb planlægges ud fra interesse og funktionsniveau.
Det bliver sendt en forberedelsespakke som man kan arbejde med og børnene har
på denne måde mulighed for at blive godt forberedt på både aktiviteter og
besøget.
Der er
aktiviteter som omhandler:
Efterår og syltetid, hvor man
finder årstidens frugter i købmandsgårdens have og laver marmelade og får
smagsprøver med hjem.
I skole som i 1800-tallet,
hvor man får gamle skoledragter på og bliver undervist af en streng lærer og
måske kommer en tur i skammekrogen.
En dag som skomagerbarn,
hvor man lever en dag som børn gjorde for 150 år siden. Man skal arbejde i
købmandsgården med at stable brænde, male kaffe, pumpe vand, skure gryder og
feje.
Vaskedag i skomagerhjemmet,
hvor man skal hente vand og skrubbe tøjet i baljer udenfor og hænge tøjet til
tørre, rulle det og lægge det på plads.
Med skomagermadammen i haverne,
her bliver man inviteret indenfor i skomagermadammens lille stue og man må åbne
alle skuffer og skabe for at undersøge ting, tøj og legetøj. Hun mangler mange
ting i husholdningen så gå med hende til byens haver og saml blomster, og
grønt.
På besøg hos tante Johanne i 1927,
hun byder på en forfriskning derhjemme og tager jer med på udflugt, og måske
tryller hun. Alt efter gæsternes interesse og alder leger hun og læser eventyr
højt.
Slik, kager og søde sager, her laves
der bolsjer og høres fortælling om børnenes slikvaner i 1800-tallet.
Leg og arbejde for stærke drenge og friske piger, Madam
Wiberg er ældre og svag og har brug for hjælp til at hente brænde, feje, luge
og hente vand, karte uld, male kaffe og støve af med gåsefjer. Herefter
sækkeløb, langspyt og tovtrækning på festpladsen.
Leg og bag med tante Marie som i 1864, her bages
der boller, handles ind hos købmanden og tante Marie leger med jer i en af
byens haver. Der læses højt af eventyrbogen mens bollerne hæver og til slut
dækkes fint bord og spises boller.
Kom og bag en pandekage som i 1864, der bages
på brændekomfur, købes ind hos købmanden og pandekagerne vendes i luften og
spises sammen af det fine stel.
Fastelavn i den gamle by, bag fastelavnsboller
eller lav bolsjer, lav gækkebreve, fastelavnsris og leg sækkeløb og bid til
bolle.
Pædagogisk forløb:
Min målgruppe er børn med særlige
behov.
Jeg blev under
besøget inspireret af flere af udstillingerne især 74-kvarteret og
legetøjsmuseet og så blev jeg inspireret af at gå i gaderne og se alle
bygningerne og fornemme den historie de fortalte. Jeg har ud fra inspirationen valgt
at mit pædagogiske projekt skal handle om at børnene får lov til at fortælle
deres historie ved hjælp af billeder og udstille dem. Børnene skal hver især
tage billeder af deres hus, familie, yndlingslegetøj, kæledyr og andet som
betyder noget for dem. Børnene får på
den måde styrket deres selvidentitet og får øvet sig i at beskrive personer,
ting og følelser og billederne kan være til stor hjælp. Samtidig kan børnene
øve sig i at koncentrere sig når de skal lytte de andres historier og det kan
være lettere for dem at fastholde opmærksomheden fordi de visuelt kan følge med
i historien. Dette kan også øge børnenes nysgerrighed for hinanden, og kan
måske føre til at børnene begynder at spørge til hinanden ved hjælp af
billederne på plancherne, og måske kan nye venskaber opstå. Både historier og
billeder vil også føre til at børnene vil vide hvem der bor hos hvem og hvordan
der ser ud hos hinanden hvis man skal på legeaftale, hvilket kan give større
tryghed for børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar